پایانه مسافربری یزد با داعیه رفع مشکلات مسافران و راحتی آنها در جابهجایی بینشهری احداث شد اما حالا مسافران با مشکلاتی چون نبود نمازخانه مناسب، سرویس بهداشتی مناسب، سیستم گرمایشی و سرمایشی درسالن انتظار مسافر، نبود سکوی سوار شدن مسافران اتوبوسها، مسیر ناهموار در محوطه پایانه و... مواجه هستند.
خدماترسانی صفر
یکی از شهروندان یزدی در اینباره به خبرنگار ما میگوید: قرار بر این بود که پایانه مسافربری میدان امامحسین یزد که جابهجا میشود دارای امکانات خدماترسانی بهتری هم شود نه اینکه به مکانی انتقال پیدا کند که هیچگونه خدماترسانی صورت نگیرد و از مکان قبلی بدتر باشد. علیرضا زارع که بلیت مسیر یزد به شهر بابک در دستش است، میافزاید: اصلا در این پایانه هیچگونه استانداردهای خدماتی وجود ندارد و نمیدانم چطور اداره اماکن و نهادهای دیگر نظارتی اجازه فعالیت به این پایانه را میدهند. وی که در ترم آخر رشته مدیریت دانشگاه یزد درس میخواند به اطراف محوطه این پایانه اشاره و اضافه میکند: این محوطه شباهتی به پارکینگ خودروهای اسقاطی در خارج از شهر دارد نه پایانه مسافربری.
ابوالفضل میرجلیلی، دیگر شهروند یزدی هم میگوید: نمازخانه مناسب ویژه بانوان دراین مکان وجود ندارد همچنین سیستم سرمایشی و گرمایشی درسالن انتظار مسافران راهاندازی نشده است. وی میافزاید: مسیر ورودی اتوبوس به این پایانه نیز آسفالت مناسبی ندارد چه برسد به اینکه سکویی هم برای سوارشدن مسافران به اتوبوس داشته باشد. به گفته میرجلیلی خدماترسانی سفر در این پایانه صفر است و جا دارد مسئولان استان توجه بیشتری برای رفاه حال مسافران داشته باشند تا خستگی سفر برای آنها دوچندان نشود.
اینجا کوهی از مشکلات است
قطبالدینی، کارمند یکی از تعاونیهای مسافربری اما اظهار میدارد: این پایانه مسافربری کوهی از مشکل است. وی میافزاید: آسفالت نبودن محوطه پایانه، سرویس بهداشتی نامناسب، نبود نمازخانه ویژه بانوان، نبود سیستم گرمایشی و سرمایشی و. . . مشکلاتی را برای مسافران این پایانه بهوجود آورده است.
وی ادامه میدهد: موقتا محوطه یکی از دفاتر فروش بلیت را برای نمازخانه ویژه بانوان اختصاص دادهایم تا مسئولان اقدامی در این خصوص انجام دهند. قطبالدینی در پاسخ به سؤال همشهری درباره اینکه روزانه چه تعداد مسافر در این پایانه جابهجا میشود؟ میگوید: روزانه نزدیک به هزارو200نفر از این پایانه به شهرهای گوناگون داخلی استان شامل تفت، زردین، بافق، بهاباد، هرات، تنگچنار و شهرهای همجوار استان مانند انار، شهربابک، زرند، ببانات، دهعلی و... مسافرت میکنند.
وی البته خاطرنشان میکند: نامههای مختلفی به شهرداری، استانداری، سازمان حملونقل شهری و. . . از سوی مسئولان تعاونی این پایانه ارسال شده است همچنین در ملاقاتی که با استاندار یزد داشتهام مشکلات این پایانه را به بالاترین مقام استان انعکاس دادهام اما تاکنون بیفایده بوده است.
درجریان مشکلاتهستیم
سیده حمیده وزیری، سخنگوی شورای شهر یزد هم بیان کرد: متأسفانه این پایانه در شأن مسافران شهر یزد نیست و اعضای شورای شهر در جریان مشکلات این پایانه هستند. وی درپاسخ به این سؤال که آیا شورای شهر تاکنون اقدامی برای برطرف شدن مشکلات این پایانه انجام داده است؟ پاسخ میدهد: جلسات گوناگونی برای برطرف شدن مشکلات این پایانه برگزار شده است و نهایتا درکمیسیون نظارت در شورای شهر یزد به این نتیجه رسیدهایم که موقتا در محوطه اطراف ساختمان صدا وسیمای استان یزد این پایانه راهاندازی شود تا ساختمان و پایانه جدید در ابتدای بلوار ملاباشی در مسیر یزد به کرمان ساخته شود.
بخش خصوصی باید پاسخگو باشد
سید محمود کشفی پورکه مسئولیت پایانه مسافربری شهریزد را برعهده دارد، میگوید: این پایانه در بلوار شهید دشتی شهر یزد قرار دارد و مسافران شهرستانهای داخل استان و شهرستانهای همجوار استان از طریق آن به شهر یزد میآیند اما از نظر سازمان پایانه مسافربری شهر یزد این مکان هیچگونه استانداردهای لازم را برای فعالیت ندارد. وی درباره اینکه چرا اقدامی برای وضعیت نابسامانی این پایانه صورت نمیگیرد؟ پاسخ میدهد: بخش خصوصی مدیریت این مجموعه رابرعهده دارد و آنها باید پاسخگوی این مشکلات باشد، با وجود این اقداماتی از سوی شهرداری صورت گرفته است.
به گفته مسئول پایانه مسافربری شهر یزد با هماهنگیهایی که انجام شده، زمینی به مساحت چندهکتار از سوی بنیاد عمران و توسعه اوقاف در اطراف همین محله با امکانات خدماتی، تفریحی و فرهنگی درنظر گرفته شده است تا پایانه جدید برای تعاونیهای مسافربری داخل استان و شهرهای همجوار استان ساخته شود.